Ziua Mondială a Contracepţiei – 26 septembrie 2016
In perioada 26 septembrie – 15 octombrie Directia de Sanatate Publica Iasi, prin compartimentul Promovarea Sanatatii desfasoara campania Ziua Mondială a Contracepţiei, o campanie de informare a populaţiei privind contracepţia.
Sloganul din acest an al campaniei este: “CONTRACEPŢIA: ESTE VIAŢA TA; ESTE RESPONSABILITATEA TA!”
În 2015, 225 de milioane de femei nu au avut acces la contracepție la nivel global, rezultând 74 de milioane de sarcini neplanificate şi peste 500.000 de decese materne. În ianuarie 2016, OMS a dezvoltat un nou instrument digital, pentru a facilita accesul femeilor la opțiuni contraceptive sigure.
In SUA, aproximativ 43% dintre adolescentele cu vârste între 15-19 ani, au avut relații sexuale. 86% dintre ele au folosit metode contraceptive.
În România, numărul încă mare al sarcinilor nedorite care se soldează cu avort, ponderea destul de mare a avorturilor la fetele sub 19 ani, dar şi creşterea numărului nou-născuţilor abandonaţi in maternităţi, confirmă nevoia încă neacoperită de servicii de planificare familială, mai ales la femeile dezavantajate sau vulnerabile.
România se numără printre țările cu cea mai mică rată de acoperire/acces la contraceptivele moderne,, dintre țările cuprinse în raportul Federaţiei Internaţionale de Planificare Familială, publicat în 2015 (15,6%).
Scopul campaniei este de a atrage atenţia asupra importanţei sănătăţii reproducerii şi a planificării familiale, şi de informare şi de creştere a interesului populaţiei generale, mai ales a adolescenţilor şi tinerilor, cu privire la importanţa utilizării metodelor contraceptive, cunoaşterea tuturor opţiunilor, pentru prevenirea sarcinilor nedorite.
Obiectivele campaniei sunt:
-
creşterea numărului de femei, în special adolescente şi tinere, informate corect asupra metodelor contraceptive;
-
creşterea interesului femeilor faţă de contracepţie;
-
creşterea numărului de femei informate asupra serviciilor de sănătate corespunzătoare.
-
scăderea numărului de sarcini nedorite;
-
reducerea numărului de avorturi la tinere, în special.
Acţiunile de informare, educare şi comunicare planificate se concentrează asupra metodelor contraceptive, care pot fi utilizate în planificarea familială.